KORKAD REKLAM
Kategori: Allmänt
Dagligen överöses vi i media med reklam av olika slag. Reklam som under åren tenderat att bli mer och mer korkad och vimsig. Ta t.ex. den här med doktorn Michaela, som förövrigt ser mer än lovligt imbecill ut, som står och hyllar blekmedlet Rosa "för det håller mina kläder renare längre så att de inte blir solkiga så fort". Fan tro´t sa Relling...

En gång i tiden var reklamen enkel och rakt på. Enkla uppmaningar som "Känt folk röker Kent" eller "Jag har också gått över till Prince". Och för er lite yngre läsare kan jag meddela att det var helt korrekt att göra tobaksreklam på den gamla, goda tiden. Man kunde t.o.m. ha lättklädda damer med som blickfång utan att några flummiga genuspedagoger gick i spinn (de var inte uppfunna på den tiden).

I dag verkar det som reklammupparna enbart tror att det är av ovärderlig nytta att "exponera varumärket". Tag t.ex. väggen med åttatusen pyttesmå klistermärken på olika företagsnamn som figurerar i bakgrunden när Zlatan och andra sportfånar intervjuas. Jag vet inte vad det kostar Vattenfall att ha sitt klistermärke där men jag garanterar att de inte har fått en enda kund den vägen. Likaså tokfan som har byggt en bilbana genom Europa för, får man formoda, en ohemul Lotto-vinst. Undrar hur många extra Lottospelare den reklamen har dragit in?
En annan kul trend i vårt politiskt korrekta folkhem är den obligatoriska negern som ständigt dyker upp i reklamen. Fast den kanske inte är så ny egentligen. Här är en föregångare jag hittade på Youtube som till och med fick yours truly, Arne, att sätta kaffet i vrångstrupen. Ha en fortsatt trevlig dag.
//Arne